Saturnova djecaStrukturalno najrazvedeniji dramski tekst Dubravka Mihanovića Marjane, Marjane, nakon Ospica Ivana Vidića i Fragile! Tene Štivičić, spada u rijetka ostvarenja suvremene hrvatske dramatike koja ne samo što propituju osjećanje svijeta današnje izgubljene generacije, već se u potpunosti usredotočuju upravo na njezin prikaz. Predstavnici Mihanovićeve izgubljene generacije odrastali su tijekom ratnih devedesetih u Splitu, a njihovi životi ostaju trajno obilježeni vremenom i prostorom odrastanja. Drama nam, unutar precizno strukturirane mozaične dramaturgije, omogućuje izravni uvid u navedenu činjenicu, s obzirom da vrijeme radnje prati dramska lica u vremenskom slijedu od petnaestak godina, odnosno - od početka 90-ih do danas. No, vrijeme nije određeno isključivo kronološkim slijedom, već je i simbolički označeno cikličkom izmjenom godišnjih doba – od proljeća do zime. Za razliku od vremena radnje koje se tijekom četiriju prizora mijenja, mjesto radnje uvijek biva i ostaje - Marjanska šuma.
Naslov drame isti je kao i naslov svima poznate narodne, danas službene pjesme grada Splita. No, za razliku od sadržaja pjesme, Mihanovićeva drama prikazuje mnogo manje blistavu stvarnost - naličje Splita i Hrvatske. Priče naličja koje se odvijaju u mraku marjanske šume govore nam o drogi, dilanju i prostituciji, o šovinizmu, nacionalizmu i pljački, o nogometnoj groznici, sukobu generacija, nemogućnosti komunikacije s najbližima, o gubljenju mladenačkih snova. Govore i o lajt-motivu drame: doslovnom činu zakapanja s kojim se suočava svaki od predstavnika Mihanovićeve izgubljene generacije.
Može li se teret prošlosti zakopati toliko duboko da nestane s ovog svijeta? Može li se duboko ukorijenjena bol vremenom jednostavno izbrisati?
A sve to u stilu karakterističnom za Mihanovića: ispisano suptilnim naznakama nevidljivih unutarnjih ambisa dramskih lica i nagovještajima njihovih odnosa, protkano nedovršenim rečenicama i tišinama što rastvaraju utopijske pukotine žudnje za srećom koja se uvijek nalazi izmještena iz sada i ovdje. Negdje u sjećanjima na prošlost ili u snovima o boljoj budućnosti. U Italiji gdje ćemo napokon uspjeti ili među Kinezima koji u ugodnom obiteljskom okružju pjevaju svoje uspavanke. Svega jednom, u ljubavnom prizoru dvoje mladih, čini se da nam je sreća, možda, ipak, nadomak ruke. Tik pred nama… Izgleda k'o da smo potonuli u more… Marjan i mi. Sve je plavo. Od noći. Brdo pod morem…
Mihanović ne samo što očekivano slijedi zasade poetskog realizma i neorealizma duše, već ovoga puta izrazitije no dosad rastvara i metafizički okrajak blizak nadrealizmu i ekspresionizmu. U posljednjem prizoru, naime, ponovno suptilnim nagovještajima, rastvara prostor ispreplitanja života i smrti, živih i mrtvih. U drami vrlo znakovit lik psa koji se pojavljuje poprima stoga i mitološku, simboličku dimenziju posrednika između ovoga i drugog svijeta.
Split ti uvik po'ide svoju dicu, razumiš, ono? I rođenu i posvojenu, ka' oni Goyin Saturn… Ne po'ide ih do kraja, nego ono, ka', prožvače i pljune.
Ovo je drama o toj Saturnovoj djeci, porazbacanoj posvuda i svugdje izgubljenoj. O strancima koji više nikad ne pronalaze svoj dom.
Tajana Gašparović
Redatelj: | Mislav Brečić | |
igraju: | Elvis Bošnjak | Otac |
Marko Petrić | Tomo | |
Duje Grubišić | Roko | |
Matija Kačan | Ivan | |
Anica Kovačević | Barbara | |
Elena Orlić | Mina | |
Stanislav Kovačić | Stablo | |
Bea | Kurt | |
dramaturginja: | Tajana Gašparović | |
scenograf: | Ozren Bakotić | |
kostimografkinja: | Sonja Obradović | |
skladatelj: | Stanislav Kovačić | |
oblikovatelj svjetla: | Duško Šteković | |
inspicijent: | Davor Lalić |